Stamboeknummer: 35953
Leo Brugman wordt geboren op 25 december 1926 als zevende kind van Piet en Cor Brugman te Leiden.
Als hij 13 is, breekt de Tweede Wereld Oorlog uit. Vanaf 1944 duikt hij onder om de arbeidtseinsatz te ontlopen. Hij duikt onder in een schuit in de Laaglandpolder.
Leo Brugman werd gekeurd op Marinekamp Voorschoten en werd goedgekeurd als zeemilicien (dienstplichtige) bij de Koninklijke Marine.
Hij kreeg zijn opleiding vanaf 25 februari 1947 op de de van Ghent kazerne in Rotterdam in Tilburg, in de Willem II kazerne, en in Doorn in Woestduin.
Op bovenstaande foto's staat Marinier Brugman en collega's tijdens zijn opleidingen.
Marinier Brugman ging in 1947 met de SS Volendam naar Nederlands Indië.
2000 militairen, waaronder 400 mariniers gingen van Rotterdam naar Soerabaja.
Een reis met vele obstakels. Muiterij, demonstraties tegen Nederlandse troepen en ziektes aan boord.
de S.S. Volendam
Eenmaal in Nederlands Indië moesten de troepen van de SS Volendam, vanwege de paratyfus-uitbraak, eerst in quarantaine.
De 400 mariniers die aan boord waren geweest werden ondergebracht in een kamp in Tilitilian, een voormalig vliegveld in de buurt van Batavia.
Na 7 weken quarantaine werden de mariniers uit Tilitilian opgepikt door het schip de Kota Inten. Een schip dat ook mariniers van Rotterdam naar Soerabaja bracht.
Aan boord van de Kota Inten was ook marinier Jannink.
In Darma kregen de mariniers Brugman en Jannink "Kali-training". Deze training werd gegeven door OVW-ers (oorlogsvrijwilligers). Na deze training was een nieuw pioniers peloton van de MarBrig geboren.
De bovenstaande foto's geven een beeld van de "Kali-training". Op de laatste 2 foto's is ook marinier Jannink te herkennen (links op de foto's).
Op bovenstaande foto's is een landing met de landingsboot LT 106 te zien.
De LT's waren overgenomen van de Royal Navy en waren Landing Craft Tank (LCT's).
Deze LT had pontons aan de zijkant voor extra rijdend materieel. Op de een na laatste foto is een amtrac Geul te zien met daarachter een International Harvester truck en daar weer achter een D8 Bulldozer.
Op één van de foto's is ook een vouwkano te zien naast de amtrac. Met een dergelijke kano is marinier Jannink aan wal gegaan.
Op 15 juni 1949 ging marinier Brugman terug naar Nederland met de Kota Intern. Volgens hem een "oude schuit met hele slechte accommodatie".
Waar op de heenweg paratyfus uitbrak, was het op de terugweg het pokkenvirus.
Op 17 juli bereikte de Kota Inten de Nederlandse wateren. Pas een dag later mochten ze van boord om eerst naar Amersfoort gebracht te worden voor ontsmetting. Daarna pas mocht Marinier Brug man terug naar Leiderdorp.
Leo was weer thuis.
Bronnen:
Persoonlijk archief Leo Brugman
https://onzemarinevloot.weebly.com/verhalen-uit-de-oost.html